Albert Marquet

door lievendebrouwere

  
Omdat het niet altijd over mezelf moet gaan: een schilderij van één van mijn favoriete schilders, Albert Marquet. Hij wordt gerekend tot de Fauvisten, die bekend staan om hun felle kleuren, maar feller dan dit wordt het zelden bij Marquet. Wat maar weer eens bewijst hoe relatief al die kunsthistorische begrippen zijn. Marquet was trouwens allesbehalve een ‘wilde’ man (fauve betekent wild in ’t Frans). Hij was juist heel bescheiden en verlegen. Bijna al zijn schilderijen – en dat zijn overwegend landschappen – zijn gemaakt vanuit het raam van een kamer op de 1ste of de 2de verdieping. Hij durfde zijn ezel niet op straat op te stellen. Hij was een beetje de tegenpool van zijn goeie vriend Henri Matisse, wie het niet aan branie ontbrak. Het is juist dat ontbreken van alle branie en pretentie dat ik zo waardeer in Marquet. Hij is een uitgesproken kinderlijke geest en dat maakt zijn werk zo aantrekkelijk in mijn ogen. Ik heb wél nog nooit een Marquet in ’t echt gezien, en ik vermoed dat dat wel eens flink zou kunnen tegenvallen. Maar dat bederft de pret geenszins. Ik kan maar niet genoeg krijgen van zijn schilderijen die ik op het internet vind.  

